Ontwikkeling

Utrecht Centraal is de plek waar trein, bus en tram naadloos op elkaar aansluiten. Het openbaar vervoer in Utrecht krijgt er een tramverbinding naar Universiteitscentrum De Uithof bij en het aantal vrije busbanen van en naar Utrecht Centraal wordt uitgebreid, met name aan de westkant van de stad. De ontwikkeling van het station past in de ontwikkelingen van het hele stationsgebied in Utrecht (www.cu2030.nl).

Van alle gemakken voorzien
In de nieuwe stationshal van Utrecht Centraal is het voor reizigers in één oogopslag duidelijk hoe hij zijn reis kan vervolgen. De nieuwe hal is zo'n drie keer groter dan de oude. Perrons zijn verbreed en op vaste plekken zijn trappen en liften.  

Voorzieningen en winkels
Aan de twee lange zijden van de stationshal bevinden zich de winkels, restaurants en services. Op de eerste verdieping bevindt zich horeca en een vergadercentrum, evenals de bagagekluizen. 

Markant gebouw
Aan twee kanten komt een duidelijke entree aan een groot, verhoogd voorplein. Aan de Jaarbeurskant ligt het Stadsplateau voor het Beatrixgebouw en het Stadskantoor. Aan de stadskant zijn Hoog Catharijne en het station van elkaar losgeknipt. De voormalige verbinding, de stationstraverse, is reeds afgebroken. Het nieuwe Stationsplein is in aanbouw (medio 2017 gereed). Vanaf dit plein komt er een toegang naar het vernieuwde Hoog Catharijne. Maar het wordt ook mogelijk om vanaf het plein, via trappen, richting binnenstad te lopen. De fietsen die nu nog rondom het station staan, komen in de toekomst in overdekte stallingen, onder de nieuwe stationspleinen.

Stadspromenade
Buiten langs de vernieuwde stationshal loopt een promenade van zo’n 300 meter over de sporen. Deze passage met winkels verbindt het Stadsplateau met het Stationsplein. Een verkorte route naar de stad met een mooi zicht over de sporen.

Terug